Co musí splňovat kvalitní prodejní text

Ať už se kreativně-komerčním psaním živíte nebo ho zadáváte a/nebo hodnotíte, tohle je možná nejdůležitější text, který dnes čtete.

Níže vás totiž stručně seznámím se základní strukturou kvalitních (tj. efektivních) prodejních, reklamních a marketingových textů resp. s uvažováním (mindset), které se v nich promítá a z něhož vycházejí.

Znát tohle v počátcích mé kariéry copywritera, dnes bych byl (nejen) pracovně mnohem dál – jako třeba ve vile na Menroce s výhledem na moře nebo na tříměsíční roadtripu po USA v autě bez střechy.

A vy šťastlivci si to už za pár vteřin přečtete zadarmo!

Důležité: Zda strukturu využijete celou nebo jen její část, samozřejmě závisí na kontextu (je rozdíl, prodáváte-li nízkonákladové produkty nebo služby typu limonáda či stříhání vlasů nebo auta, hypotéky nebo víkendové semináře zaměřené na osobní rozvoj).

Každopádně platí: vždy je třeba zaujmout pozornost, a vždy je třeba říct si o akci.

Vycházím z toho, že móda, média, technologie a komunikační platformy přicházejí a odcházejí. Zato základní principy lidské psychologie se nezměnily tisíce let. Prodejní text některé z těch principů využívá, aby přesvědčil – a prodal.

Text prodává, když...

… stručně a šťavnatě sdělí informace, které mají pro příjemce hodnotu – a tím ho přesvědčí, aby vykonal požadovanou akci.

Jak to udělá?

Pomocí headlinu, e-mailového předmětu nebo titulku přiláká rozptýlenou pozornost potenciálního zákazníka...

... jasně řekne, o čem to je (proč je právě tahle komunikace pro něj důležitá)...

... vychválí produkt nebo službu přes konkrétní charakteristiky a z nich plynoucí benefity. Zároveň vyvrátí zákazníkovy pochybnosti (při tom zapojí jak racio a logiku, tak emoce prospekta)...

... přidá lidskost, osobitost a „šťávu“ (a odliší se tak od konkurence, která až příliš často pouze informuje)...

... přidáním záruky eliminuje riziko na straně prospekta, vyvrátí jeho strach, že se „spálí“, a vzbudí touhu dozvědět se víc...

... vytvoří dojem urgence tím, že limituje nabídku (tak ji zároveň učiní atraktivnější)...

... a řekne si o AKCI – co má prospekt udělat: objednat si, nakoupit, stáhnout aplikaci, objednat se na schůzku, vložit e-mail pro odběr newsletterů, volit kandidáta, začít třídit odpad nebo třeba poslat peníze na charitu.

A celou dobu mluví k věci, drží se tématu a hlídá si, aby stále mířil na prospektovy neuralgické body.

Toť vše.

Výsledkem jsou velmi často texty se schopností otevírat peněženky. Anebo změnit myšlení, volební preference či výběr filmu, na který půjdete do kina.

(Každý bod uvedený výše vydá na samostatnou přednášku, školení nebo kapitolu – máte-li zájem vědět víc, stačí mě kontaktovat.)

Přeju fajn den!

Vojtěch

Vojtěch Untermüller

Jsem copywriter s 16 lety praxe se zkušenostmi (a jizvami) z první linie české reklamy a marketingu. Oceněný v českých i světových soutěžích kreativity. Pomáhám firmám s copywritingem, učím lidi psát na mých workshopech a napsal jsem knihu, která vás naučí copywriting přes víkend.

Kontaktujte mě

777 144 727‬