Zlaté časy OUTSOURCINGU

Tak nám nastávají zlaté časy outsourcingu.

Ve firmách se bude čím dál nemilosrdněji:

  • Optimalizovat (škrtit náklady, vyhazovat, nenabírat)
     
  • Sázet na produkty, služby a projekty, které mají jasnou praktickou a/nebo přidanou hodnotu (ty, které se nebudou prodávat, stáhnou z nabídky)
     
  • Vše, co firemní lidi neumějí, a co firma potřebuje mít v top kvalitě, bude objednávat (outsourcovat) externě = na fakturu = levněji (od freelancerů)

Vláda v panické reakci sice dupla na brzdy ekonomiky, její kola se ale musí točit dál. Aby se točila hladce, od toho je tu marketing a reklama.

Tedy můj obor.

Ne že bych se podle současné situace musel nějak složitě zařizovat – jako copywriter jsem na volné noze už nějakých 7 let.

Navíc principy a postupy efektivního marketingu resp. copywritingu se nemění – protože lidské uvažování, psychika, potřeby a evoluční nastavení mozku zůstávají stejné.

Co se tedy změní? Nově bude třeba klást důraz na:

1) Racionální benefity

2) Relevanci sdělení.

Oboje spolu úzce souvisí. Důvod?

Lidé (i firmy) budou mít hlouběji do kapes a rozhodovat se budou MNOHEM racionálněji.

Ať je krize nebo konjunktura a ať prodáváte cokoli, lidi zajímá jediná věc: co budou mít z toho, co jim nabízíte. V časech, kdy vaši zákazníci (lidé i firmy) dvakrát obrátí každou korunu, kterou u vás utratí, budou vaše komunikace ale posuzovat mnohem kritičtěji – a citlivěji – než dosud.

Když budete v komunikacích jen mlžit a slibovat (oblíbený styl mnoha firem, který ale v nových podmínkách nemá šanci) a nedáte lidem jasný, ideálně měřitelný resp. vyčíslitelný benefit (cifra, úspora, procenta, výkon) nebo výhodu (doživotní záruka, servis na 5 let zdarma)…

… shoříte jak papír.

Holt se nám důraz přesouvá zpátky k relevanci sdělení (jasná hodnota a přínos pro konkrétního příjemce), jinak nebude nikoho zajímat. A to je podle mě správně. Oddělí to zrno od plev. V každém oboru.

Prakticky to znamená, že my copywriteři budeme pracovat s převahou RACIONÁLNÍCH benefitů (v neprospěch těch emocionálních) ušitých přesně pro konkrétní cílovou skupinu.

Lidé u vás nenakoupí jen proto, že máte vyladěnou grafiku a „cool“ logo.

Nenakoupí, protože nadužíváte formát videa ani protože v textech postů máte víc emotikonů než písmen.

Nenakoupí, protože jste kdysi ve firmě ušili a rozdali 352 roušek a promovali to na FB a IG.

A nenakoupí u vás ani proto, že máte chytrý slogan nebo vtipnou písničku ve spotu.

Velmi pravděpodobně u vás ale utratí peníze (resp. provedou konverzi), když:

  • Jasně sdělíte, co jim nákup (konverze) u vás přinese
    (nebudete je nudit charakteristikami vaší nabídky, ale soustředíte se maximálně na benefity, benefity a zase benefity planoucí z používání produktu nebo služby. Nacházet a komunikovat vaše benefity strhujícím způsobem a tak, aby donutily příjemce k požadované AKCI, je právě prací copywriterů)
     
  • Máte vysokou přidanou hodnotu služby nebo produktu. To v překladu znamená - velkorysost. (Co takhle nabízet služby nebo prodkuty v balíčcích za cenu jednoho? Co prodloužit záruku? Dát dopravu zdarma na vše? Ke každé objednávce pěkně v tichosti přibalit praktický dárek? Co jim poslat e-mail i pár týdnů, co u vás nakupili a zeptat se, jak jsou spokojeni – a rovnou požádat o recenzi? Co nabídnout 2 bezplatné půlhodinové konzultace po telefonu i potom, co u vás absolvují školení?)
     
  • Vše podáte empaticky, s nadhledem a – když kontext dovolí – i s humorem
    (z věčného corona tohle, corona tamto jsme už všichni unaveni a ve stresu)

Za mě je to celkem jednoduché. A bylo to tak vždycky a vždycky bude.

Pokud se rozhodujete outsourcovat, mrkněte na…

… PLUSY A MÍNUSY SLUŽEB FREELANCERA

Plusy:

  • Nižší cena - a jasné náklady. Když posíláte peníze agentuře, platíte i holku na recepci, kafe do zasedaček a druhou hypotéku majiteli. Proto jsou agenturní služby o tolik dražší)
     

  • Spolehlivost a záruka profesionality (tu máte jaksi automaticky, pokud jde o člověka, který je v oboru 5+ let. Pokud je tomu tak, je to důkaz, že před vámi mu věnovalo důvěru x dalších klientů – a že se nespálili. Ani vy se tak pravděpodobně nespálíte)
     

  • (Nesrovnatelně) rychlejší reakce
     

  • Společný zájem (vaše spokojenost freelancerovi zajistí další práci a ještě mu poslouží jako reference pro klienty, kteří jsou ještě „za obzorem“. Navíc si vaši zakázku pravděpodobně dá do portfolia, kde nechce mít nic průměrného nebo nefunkčního)
     
  • Osobní vztah (pokud chcete, ale podle mě je to skoro vždy dobře – pomáhá to pracovně. Neříkám ale, že spolu musíte hned chodit na pivo)

Mínusy:

  • Neposkytne vám full-servis (agentura ano. Pokud přesto nechcete využít služeb agentur, možnost tu je: freelancery nakombinujte. Dejme tomu, že potřebujete on-line kampaň. Pak vám stačí dejme tomu: 1 x copywriter, 1 x grafik/designer, 1 x programátor/kodér a 1 x člověk přes technické věci od správy sítí až po PPC a GA. A koukejte, máte vlastní „remote“ agenturu! Nevýhoda to má snad jen tu, že ten tým budete muset sami řídit.)

5 : 1 pro freelancery? To není vůbec špatný výsledek.

Díky, že jste dočetli až sem.

Mějte se parádně a držte se. 

A kdybyste měli dojem, že bych právě já mohl vašemu byznysu, značce nebo komunikaci pomoci, jsem tu pro vás.

Fajn den!

Vojtěch Untermüller

Jsem copywriter se 17 lety praxe v první linii české reklamy a marketingu. Oceněný v českých i světových soutěžích kreativity. Pomáhám firmám s copywritingem, učím lidi psát na mých workshopech a napsal jsem knihu, která vás naučí copywriting přes víkend.