Proč "NE" otevře cestu k "ANO" (Pro-copy tip)

Copywriting je formou vyjednávání.

Copywriter je ovšem v nevýhodě: přirozeně nedůvěřivý příjemce sdělení nesedí proti vám.

O to víc se hodí každý trik, jak ho dostat na svou stranu (resp. na stranu klienta, pro kterého píšeu).

Jeden geniální trik najdete v knize „Nikdy nedělej kompromis“ od FBI vyjednávače Chrise Vosse. (Něco mi říká, že v knihovně Radima Paříka má vyhrazeno čestné místo.)

Spočívá v tom, že hned na začátku chcete získat NESOUHLAS. Chcete čtenářovo „Ne“.

Otevřete tak cestu k „ano“. Jak to?

Možnost říct „ne“ nás uklidní. "Ne" je ochrana. Necítíme se manipulováni, naopak: dá nám pocit kontroly a bezpečí.

A ejhle, nabídka se náhle jeví jako něco, co bychom vlastně mohli zvážit.

Ilustrujme to na příkladu headlinů pro hypotetický produkt proti kouření:

CHCETE PŘESTAT KOUŘIT?
(Vnitřní odpověď je ANO, což naše obranné mechanismy dostane do pohotovosti: bacha, chystají se mi prodat zázračnou pilulku!)

vs

PLÁNUJETE ZEMŘÍT NA RAKOVINU?
(Uff, jasně že NEchci, co je to za blbou otázku? A cože to vlastně nabízíte? Jak se to užívá? Kolik to stojí, jak to objednám..?)

Poznámka pro klienty: Až v mých textech narazíte na formulace, které si vyloženě říkají o NE, nebuďte překvapeni - je to pro dobro věci (a vyšší konverze a tedy zisky).

Fajn den!

Vojtěch Untermüller

Jsem copywriter se 17 lety praxe v první linii české reklamy a marketingu. Oceněný v českých i světových soutěžích kreativity. Pomáhám firmám s copywritingem, učím lidi psát na mých workshopech a napsal jsem knihu, která vás naučí copywriting přes víkend.