B2B COPYWRITING: JAK KOMUNIKOVAT S FIRMAMI

Otázka, jak se liší copywriting, pokud neoslovuju koncového zákazníka „z ulice“, ale firmu, má celkem jasnou odpověď:

Nijak.

(Resp. v jediném detailu, viz níže.)

I když píšete pro firmu, text, video nebo jiný výstup uvidí konkrétní člověk, z masa a kostí, se svými problémy, sny a starostmi.

Námitka: No jo, ale on to může být top manager, který má „rozhodovací pravomoc“!

No a co? Tu má i ten „zákazník z ulice“. I on/a se rozhoduje, jestli u vás utratí peníze, bude vás volit do parlamentu nebo jestli vezme za svůj váš světonázor. Prostě jestli „konvertuje“.

V B2B i B2C komunikaci jde o totéž, typicky v této posloupnosti:

⚜️ Zaujmout titulkem nebo prvními pár vteřinami videa rozptýlenou pozornost někoho, kdo na vaše sdělení není automaticky zvědavý, pravděpodobně nemá čas a jediné, co ho zajímá, je řešení jeho problému.

⚜️ Stručně a šťavnatě sdělit informace, které mají pro příjemce hodnotu a řeší nějaký konkrétní problém, a tak ho přesvědčí, aby konal: Nakoupil, objednal, vyzkoušel, pozval vás do tendru.

⚜️ Dát pádný důvod, proč rozhodnutí neodkládat.

⚜️ Říct si o konkrétní akci (CTA).

Ani případě B2B neuděláte chybu, když mu tohle všechno naservírujete „na stříbrném podnose“. Tedy tak, aby příjemce mohl bezpracně „prodat“ dál.

Komu?

Svému nadřízenému.

Ano, v B2B komunikaci je fajn benefity produktu nebo služby pro koncové zákazníky zmínit, samozřejmě.

Rozhodující ale často je, jestli se vaše nabídka vůbec dostane k CEO nebo CFO. A to závisí na tom, jak dobře popíšete benefity pro toho, kdo v rámci dané organizace tu nabídku protlačí.

I on/a z toho musí něco mít. I on/a musí argumentovat „výš“.

Může to být úspora nákladů, možnost povýšení, využití trendu… anebo prostě to, že zazáří na příští poradě.

Říkám tomu „benefity pro ego“. Fungují velmi dobře.

Kontaktujte mě

Vojtěch Untermüller
Pod lipami 2563/29
Praha 3 130 00

IČO: 71620915
DIČ: CZ7806250144
GDPR